NƏSİMİNİN YARADICILIQ FƏLSƏFƏSİNDƏKİ QARABAĞ VƏ AZƏRBAYCAN
Ey dili qafil, fil faili məchul fani f....
Hürufiliklə Azərbaycan düşünürlərinin poetik tanışlığı, Nəsimi yaradıcılığı ilə başlayır. Bu yazıya belə bir cümləylə başlamaq istərdim: Azərbaycan dövlətinin əsl doğuluş qaynağı Nəsimidir.
Bəlkə də, bir az anlaşılmaz səslənə bilərdi. Biz bəzən əsl həqiqətlərimizin qaynağını və kökünü gedib başqa yerdə, uzaq və yaxın bildiyimiz saxtalığı tarım kəsilmiş tarixlərdə axtarırıq. İnsanın “gedib padışahlığa, şahlığa, xanlığa dayanan” şəcərəsi də belədir. İnsanın şərqli şəcərəsi də (yanlış eşitmədiniz) ideolojilərin, ideyaların, dinlərin, fikirlərin qaynağı kimidir. Yanlış yerdə arayıb yanlış bir şahlığa, xanlığa dirənən şəcərə bularsan. Doğru yerdə arayıb, doğru olan bir şəcərə taparsan. Eynən əsl ana və atasının kim olduğunu bilməyən alınma, götürülmə uşaqların taleyində, həyatında olduğu kimi. Azərbaycan demokratik dövlətinin ideoloji qaynağında Nəsiminin olması bir az da şaşırdıcı gəlir adama.
Hürufiliyin özəyində Allaha gedən yolun mahiyyətindəki simvol və işarələrin fonunda ifadə tərzi durur. Hərflər hürufilik üçün qaçınılmazdır. Əlifbasız hüdudsuz hürufilik elminin ələmindən ( tarixin dolaylarından keçmədən) danışmaq (gül solduran) gülüncdür. Bu hüsrandan və xəsarət girdabından qurtulmuş hərflərin zaman keçdikcə gizli şəkildə iriləşən ifadə simvolu və qaynağının İslam diniylə bağlılığı məsələnin təfsilatını daha da dərinləşdirir. Hürufilikdə rəqəmsəllik hərflərlə bir ilahi məzhəkəli məna məsafəsini real və qaibanə şıltaqlıqla qət edir. Məsələn, 3, 4, 7, 9, 12 və deyək ki, 28 rəqəminin hesabçılıqdan, sayçılıq sisteminin milli, mifik çarmıxından çıxıb kitab, inanc dincəldən fikir, düşüncə, ideoloji anlam qazanmasına gətirib çıxarır. Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyətinin 28 rəqəmiylə mükəmməl, dünyaya şayan bir gerçəkliyi, tarixiliyi hələ də göylərə dikilmiş, göylərdən yığışılmayan əzəldə qurulmuş aşiqanə hanası göz qabağındadır. Bəs onun ideoloji rəqəmsəlliyi bu tarixi rəqəmsəlliyi ilə üst-üstə düşürmü, yoxsa yox? 28 Mayın ezoterik mayasına təsadüf edən Azərbaycan xalqının dövlətçilik quruluşu, elə 28 rəqəmiylə də hürufilik dünyagörüşü baxımından üst-üstə düşüdüyünü isbatlayır. 14-cü əsrdə Azərbaycan ərazisinə uyğun olaraq, böyük bir ideyanın ideologiyaya yəhərli-yüyənli yönələn əsatir, mif qoxuyan əsintiləri hürufilik adıyla ədəbiyyatımızda, yazımızda, düşüncəmizdə taxt qurub qırım göstərərək timsahlara göz yaşları çıxardan toxum atır. Bu hürufilik anlayışı 6 əsr boyunca Azərbaycan xalqının dünyagörüşünün müxtəlif qatlarından, süxurlarından, laylarından keçərək özünü 1918-ci il 28 Mayının ezoterik mayasına gətirib çıxara bilir. Daha doğrusu, bu sevimli tarixə dönüşünü də üzə üsyansız çıxara bilir. Bütün bunlar nəyin göstəricisidir.
Bu barədə 100-lərlə kəhkəşanlar gəvşədən kitablar yazıb, hətta arılara belə bol bal vəd edən minlərlə arı-duru arqumentlər gətirmək mümkün. Sadəcə olaraq, oxucular üçün məlumat xarakterli bu fikirləri səsləndirə bilərəm. Yer üzünün hər qarışı və hər xalqı, milləti özünə, tarixinə, mələklərə əhdi-peymanı hələ də pozulmamış mədəniyyətinə görə müqəddəsdir, maraqlı və zəngindir. Ancaq dünyada bir neçə xalqlar və məkanlar var ki, onlar aşiqləri qürbət yüküylə sarmalayan araşdırmaların göstəricisi olaraq, fərqli statusa, özəlliyə malikdir. Hürufiliyin, hürufiliyin qır qazanlarından qurtulmuş qaynaqlarından hərflərin və rəqəmlərin ifadəsinin gedib İlahi Kitabın özəlliyinə dayanması ilə biz də deyə bilərik ki, azərbaycanlıların varlığımızda belə tarıma çəkilmiş tarixi əraziləri qutsal məkanda yerləşir. Azərbaycanlıların şeytan güclərin “fərasətiylə” əridilmiş ərazisi və ən azından etibarlı etnik təfəkkürü kosmik bağlantıları sonucunda metafizik effektə, fizikötəsi işarət və nişanələrə xitab edə bilir. 28 rəqəminin hürufilik elmi əsasına görə, hər bir ərazi də bir tam, vahid vücuddur. Azərbaycanlıların 7 rayonu qutsaldır.(Qarabağın işğal olmuş 7 rayonu) Bu gün şərin böhtan bəharətinə zinət verib ziyafət sərgiləyən bölgələr işğal altındadır. O rayonlar həm də qutsal tutumuyla bu gün bizə daha çox isidilmiş İlahi bir işarəyə xitabən:- məhz, başının üzərində altını qarğa-quzğun doldurmuş qara bulud doya-doya dolaşıb durmaqdadır. Əgər yazsaq ki, Qarabağ Azərbaycanın ayrılmaz bir parçası olaraq Nəsiminin yaradıclığının özəyini təşkil edir, onda kimsə gülünü külə çevirib gülümsəyə bilər. Dörd müqəddəs, vazkeçilməz ünsürün də - od, su, torpaq, havanın bu yeddi bölgəyə çarpması, vurulması (reaksiyasının partlayışı olaraq-x.t.) sonucu 28 rəqəminə nail oluruq. Bu rəqəmlərin belə bir sonuc verməsi həm də Azərbaycan dövlətinin kökündə, mayasında halallığın, ədalətin, ideolojik baxımından doğru, düzgün istiqamətinin olmasına da bir işarədir.
Azərbaycan ədəbiyyatı, özəlliklə klassik poeziyası ifadə tərzi, ehtiva elədiyi fərasət dağarcıqlı fəlsəfi yönümə görə olduqca zəngindir. Sadəcə bu zənginliyin gizli qaldığı həssas nöqtələri tapmaq üçün, əldə eləmək üçün çox da alim olmaq, düşünür olmaq, çoxlu kitablar oxuyub dünyanı dərk eləmək lazım deyil. Nəsiminin soyulmuş yaradıcılığında öz əksini tapmış, poetik detallarla əhatə olunmuş hürufilik adı altında tanış olduğumuz bu metafizik, dini- fəlsəfi cərəyan 6 əsr əvvəldən şəritdən qaçan şüurumuza təsir etməyinə baxmayaraq, tarixin müəyyən dönəmlərində fərqli boyut və ifadə şəklində qarşımıza çıxır, qarımış, əldən düşmüş qaranlıqlarımızı bəzən xəbərimiz olmadan da aydınladır. İndi min il bundan qabaq mübahisə yaradan bir fələklərlə oynaqlayan fıkir də ortaya çıxır. Hər hansı bir dəyərə sahib olan xalqın qurtuluşu naminə getdiyi yolda əsas olan onun davamlı hərəkət etməsidirmi, yoxsa, onu hərəkətə keçirən fikir, düşüncə, ideya, ideologiyadır? İnsanı həqəqətə duasıyla uladıb ulaşdıran, o həqiqəti əhatə edən ideyalardırmı, yoxsa insanın atdığı təbii addımlardır, rastlantısal bir ecazla göstərdiyi fəaliyyətlərdir? Bu anlamda, yazıdakı 28 rəqəminin həm tarixi, həm metafizik, həm dini, həm də fələklərin faniliyini riqqətə gətirən bir rəqəm olaraq, Azərbaycanın varlığıyla bağlı, bəşəri bir təyinatlı tutumunu da qeyd etmək istərdik. Azərbaycan coğrafiyasının Qarabağ ərazisnin sakrallığı dışında bütöv etnik mədəniyyət faktoruna təsiri və etgisi yaralayıcı, yarımmədəniyyət impudentidir.
Xanəmir Telmanoğlu